خطمشی، اهداف و مأموریتهای کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهران
مقدمه
کتابخانه ی دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهران، با هدف فراهم آوری و دسترس پذیری منابع دیجیتال و در راستای اهداف دانشگاه در زمینه های آموزشی و پژوهشی شکل گرفته است. این مجموعه مطابق با اصول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به منظور تأمین نیازهای اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران سازمان متبوع، اقدام به گردآوری منابع دیجیتال، دسترس پذیری و آموزش استفاده از این منابع کرده است.
مأموریت[1]
کمک به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه از طریق برآوردن نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران.
خط مشی[2]
خط مشی کتابخانه ی دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهران، تلاش در جهت فراهم آوری، دسترس پذیری و گسترش استفاده از منابع دیجیتال در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه است. همچنین این کتابخانه در تلاش است امکان همکاری همه جانبه در راستای انتشار، به اشتراک گذاری و حفاظت از بروندادهای علمی محققان در محیطی مناسب را فراهم آورد. برای پیروی از این خط مشی، الویتهای راهبردی زیر مدنظر این کتابخانه است:
- فراهم آوری و دسترس پذیری منابع اطلاعاتی برای اساتید، محققان و دانشجویان دانشگاه؛
- حمایت از جامعه ی پژوهشی دانشگاه بر پایه منافع اجتماعی و اقتصادی؛
- حمایت از آموزش و یادگیری مداوم.
اهداف[3]
در راستای تعالی کتابخانه و دستیابی به مأموریتها و خط مشی کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهران، اهداف زیر برای این کتابخانه تعریف شده است:
1. فراهم آوری مجموعه قوی از منابع دیجیتال و ایجاد راهکارهای جدید برای دسترس پذیر ساختن آنها
- فراهم آوری منابع دیجیتال مبتنی بر نیازهای کاربران
- شناسایی منابع دسترسی باز و معرفی و دسترس پذیری آنها برای کاربران کتابخانه
- ارتقاء امانت بین کتابخانه ای
2. گسترش آموزش استفاده از منابع دیجیتال
- معرفی و آموزش نحوه ی استفاده از بانک های اطلاعاتی
- به کارگیری کتابداران خبره جهت آموزش
- اطلاع رسانی و تبلیغ به منظور گسترش میزان استفاده از این منابع
3. به کارگیری بهترین فناوری ها برای کاربران کتابخانه
- تجهیز زیرساخت های کتابخانه ی دیجیتال
- فراهم کردن امکان دسترسی خارج از شبکه برای کاربران کتابخانه
4. یافتن منابع مالی جدید و تغییر مسیر منابع موجود به سمت الویتهای راهبردی کتابخانه
- جذب بودجه های خارجی از طریق همکاری با نهادهای خارج از سازمان
- پایه گذاری خدمات و محصولات جدید
5. افزایش دسترسی به منابع دسترسی باز
- حمایت از مدل های جدید انتشار و دسترسی باز به منابع
- معرفی منابع دسترسی باز به کاربران کتابخانه
- آموزش نحوه ی استفاده از منابع دسترسی باز برای استفاده هر چه بیشتر از آن
6. توسعه ی خدمات الکترونیکی کتابخانه ی دیجیتال در تمام سطوح دانشگاه و برای همه ی کاربران
- توجه به نیازهای تمام کاربران دانشگاه در دانشکده ها، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان ها
- عدم سوگیری در انتخاب منابع و پایگاه های اطلاعاتی
- توسعه بستر فیزیکی جهت دسترسی تمام کاربران کتابخانه به منابع دیجیتال
پیوندهای مفید
آمار بازدید
- بازدید این صفحه :
- بازدید امروز :
- کل بازدید :
- بازدیدکنندگان آنلاین : -->
- زمان بازدید : 734